12 de desembre 2009

5. AVALUACIÓ DE RECURSOS PER TREBALLAR LA INTERCULTURALITAT EN LÍNIA

El recurs de la webquest "un viatge per la diversitat" crec que és oportú des del punt de vista educatiu. Fa posar en pràctica a l'alumnat valors individuals i col•lectius necessaris per a resoldre conflictes derivats de situacions interculturals.
Fomenta la reflexió, el debat, la negociació, la recerca de solucions, la predicció de possibles causes i efectes que aquests podran tenir. Un aspecte molt positiu d'aquest recurs és l'ús del treball cooperatiu, que moltes vegades no forma part de la metodologia educativa de les classes. Aquest enfocament organitzatiu del treball és essencial en qualsevol proposta que vulgui treballar la interculturalitat, ja que de la convivència de les persones, amb les seves diferències i igualtats es tracta.
Els conflictes són presentats com a una eina per a millorar i progressar tots plegats, és a dir, com a una forma d'evoluacionar tots plegats a partir de la reflexió, negociació i consens conjunt.
Els demana que possin en format de vídeo alguna situació que on puguin aplicar els continguts i conceptes que han treballat a partir de les quatre activitats proposades.
Pel que fa a la seva idoneïtat des de la perspectiva intercultural, crec que fa emergir als alumnes conceptes, valors i situacions que permeten reflexionar i i actuar sobre problemes que les relacions de les diverses cultures que conviuen en un mateix espai geogràfic de vegades s'originen.
Aquest tipus de discusions en grup, on s'interactua amb els altres i es negocien valors, creences... a la vegada que es pren consciència dels propis sentiments i actituds, permeten la reelaboració i adequació dels esquemes mentals sobre les relacions humanes i la conviència social.
Tot i que aquest recurs penso que és molt útil i que es pot utilitzar, jo recomanaria millorar alguns aspectes, que el faci més funcional i que permeti una intervenció de l'alumnat molt més activa i aprofundida dels contiguts, valors i conceptes que es treballen.
Per exemple, crec que a més dels vídeos i els debats a la classe, seria convenient que l'alumnat hagués de fer una mica de recerca a la xarxa sobre els temes que apareixen als vídeos, això els permetria poder elaborar uns arguments més fonamentats en els debats que després es fan a la classe.
Es podria anar una mica més enllà del reconeixement de les pròpies emocions i actituds davant els conflictes si es cerca informació de com gestionar aquests davant de situacions conflictives.
D'altra banda, una de les tasques que es demana a l'alumnat és l'elaboració d'un vídeo propi en grup. Plantejada així l'activitat penso que dóna poques pistes de com s'ha de realitzar. Aquest format tecnològic tan potent educativament parlant, pot perdre la seva força si l'alumnat no compta amb les eines adequades per a realitzar-la amb un mínim de qualitat (establir el tema, guió de les seqüències, els diàlegs, un petit escript,...). No estaria malament aportar com a recurs en aquesta activitat una guia d'estudi i elaboració del vídeo, segur que els resultats serien molt més positius.
Tot i així, aquest és un bon recurs, millorable, però adequat per a ésser fet servir.